De Loet

De Loet is een veenriviertje gelegen in de Krimpenerwaard tussen Lekkerkerk, Oudekerk aan de Ijssel en
Berkenwoude. Het riviertje is ontstaan door veenafgravingen in voorgaande eeuwen. Het visrecht valt onder de hengelsportvereniging  “Groot Rotterdam”. Er zijn dag-vergunningen te verkrijgen á € 5,- op verschillende adressen in de omgeving, waaronder café restaurant “De Loet” welke direct gelegen is aan dit viswater. Dit restaurant is geopend van woensdag t/m zaterdag van 10.30 uur tot sluitingstijd en zondag van 09.00 tot sluitingstijd.
Ga je er egelmatig vissen dan is het voordeliger om lid te worden van de hengelsportvereinging “Groot Rotterdam”. Je kunt dan in het gehele gebied vissen tot in het Westland toe. Een lidmaatschap kost slechts € 17,50 per jaar         + € 8,50 eenmalige inschrijfkosten. Veel viswater voor een prikkie dus.

We zijn er van onze vereniging.al redelijk veel wezen vissen zowel op Snoek als ook op Ruisvoorn. Er is heel veel vis aanwezig in ‘De Loet’. Vangen is vers twee. Tijdens onze visdagen daar hebben we een keer op de zondag gevist. Leuke bijkomstigheid was de mogelijkheid om er tussen de middag een heerlijke kop erwtensoep met brood te nuttigen in restaurant ‘De Loet.
Er schijnt naar vertellen een gedeelte aan het water te zijn waar je als vliegvisser op zondag beter niet kan komen. Dat ondervond ons lid Edwin Koopmans aan der lijve. Hij stond op een gedeelte van het viswater aldaar te vissen op Snoek toen hij een bezoekje kreeg van de plaatselijke BOA. Bleek hij op een stuk te staan Snoeken waar zondag’s niet gevist mocht worden. Je moet het maar weten. Alle weerleggingen ten spijt, het mocht Edwin niet baten. De BOA (Constrictor) schreef hem een bon van  € 130,- uit. Denk je als eerlijk vliegvisser je zaken goed op orde te hebben, loop je zo een oetlul.tegen het lijf. Rest Edwin alleen er tegen in beroep te gaan.
Donderdag 5 januari j.l, zijn Gerrit en ik er weer een keer naar toe gereden om er op de zogenaamde wintervoorn te gaan vissen. Op weg er naar toe zagen we dat de weteringen er bijna allemaal dichtgevroren bij lagen. Oei, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Alleen de stukken waar wat wind stond lagen open. Zo ook enkele stukken van ‘De Loet’. In den beginne vingen we helemaal niets. Wat later liepen we een mede vliegvisser tegen het lijf welke er al tientallen had weten te vangen. Dat was geen visserslatijn want terwijl we met hem stonden te praten ving hij de één na de andere Ruisvoorn. Op onze vraag met welke vlieg hij viste liet hij het minuscule vliegje aan het eind van zijn leader zien. Een Hare’s Ear nymph-je # 18 of 20 onverzwaard was het geheim. Nadat wij onze tungsten nymphen hadden verwisseld voor Hare’s Ear nymphen begonnen wij ook goed te vangen. Er zit daar op sommige gedeelten zo waanzinnig veel vis !

Grote Snoeken zitten er ook,  want regelmatig deden zij een aanval op de scholen Ruisvoorns. Het was wel koud die dag. Toen ik begon met vissen was het nog wel te doen, maar gaande weg werden  mijn kaasplanken gevoelloos en tegen dat we vertrokken was ik bijna geheel versteven. Er stond de gehele dag een kil noordelijk briesje en het heeft ook de hele dag licht gevroren. Ondanks de kou toch een hele leuke visdag gehad.Tegen drieën zijn we er mee gestopt en weer naar huis gereden.
Misschien kunnen we binnenkort weer eens met een flinke ploeg naar daar om er te gaan Snoeken of op Ruisvoorn te gaan vissen. Reuze gezellig is dit.